provse.in.ua на Facebook

АРТИКУЛЯЦІЙНА ГІМНАСТИКА: 13 ВПРАВ

Артикуляційна гімнастика – це комплекс вправ, який направлений спеціально на розвиток мови, губ, мімічних м’язів.

Ці вправи тренують мовленнєвий апарат і необхідні для відпрацювання правильних, повноцінних рухів артикуляційних органів для правильної вимови звуків.

Вправи

1. Лопаточка. Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не тремтів. Утримувати до 10 секунд. повторити 2-3 рази.

2. Парканчик. Широко посміхнутись. Показати стиснуті зуби: верхні стоять на нижніх. Утримувати до 5 секунд.

3. Неслухняний язичок. Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя”, неначе похлопувати свій “неслухняний язичок” верхньою губою. Повторити 3 рази.

4.Чашечка. Рот широко відкрити. Посміхнутись. Висунути язик за зуби, підняти передній і бокові краї, утворюючи чашечку. Утримувати 5-10 секунд. повторити 2-4 рази. Ця вправа є базовою при постановці шиплячих звуків, таких як ж і ш.

5. Голочка. Рот відкрити. Язик висунути далеко вперед, напружити його та зробити вузьким. Утримувати в такому положенні до 10 секунд.

6. Трубочка. Висунути широкий язик. Бокові краї язика завернути угору. Подмухати в трубочку.

7. Годинник. Привідкрити рот. Висунути вузький язик і тягнутися ним по черзі праворуч – ліворуч. Виконати 5-6 разів в кожну сторону.

8. Конячка. Привідкрити рот, посміхнутися. Присмоктати язик до піднебіння, клацнути язиком. Клацати повільно, швидше, швидко і знов повільно. Розтягувати під’язикову зв’язку. Виконати 10-15 разів.

9. Грибок. Відкрити рот. Присмоктати язик до піднебіння. Не відриваючи язик від піднебіння сильно відтягнути вниз нижню щелепу. Зробити 10-15 разів. На відміну від вправи «Конячка» язик не повинен відриватися від піднебіння.

10. Гойдалка. Привідкрити рот. Висунути вузький язик і тягнутися ним по черзі до носа – до підборіддя. Виконати 5-6 разів в кожну сторону.

11. Смачне варення. Висунути широкий язик, облизати верхню губу та заховати язик у глиб рота. При цьому повинно бути видно нижні зуби. Повторити 3-5 разів.

12. Маляр. Широко відкрити рот, посміхнутись, показавши зуби. Кінчком язика «фарбувати стелю», рухаючи ним по твердому піднебінні вперед-назад (від зубів до горла). Потім рухати язиком вправо-вліво, не відриваючи від піднебіння. Нижня щелепа нерухома. Повторити 5-6 разів в кожну сторону.

13. Чистимо зуби. Посміхнутися, трохи відкрити рот. Кінчик язика висунути за зуби, виконувати рухи праворуч-ліворуч, наче чистимо зуби. Виконувати 5-6 разів в кожну сторону.

Постановка звуків

  • Для постановки звуку р, рь корисними є вправи: неслухняний язичок, чашечка,смачне варення, конячка, грибок, гойдалка, маляр.
  • Для постановки звуку л, ль корисними є вправи: неслухняний язичок, гойдалка, смачне варення, конячка.
  • Для постановки звуку с, з, ц, корисними є вправи: лопатка, неслухняний язичок, чистимо зуби, трубочка.
  • Для постановки звуку ш, ж, ч корисними є вправи: лопатка, неслухняний язичок, чашечка, трубочка, гойдалка, конячка, смачне варення.

Як часто виконувати вправи

  • Вправи необхідно робити щодня від 5 до 10 хвилин, залежно від віку дитини.
  • Гімнастику варто робити у три-чотири підходи протягом дня.
  • За один підхід виконувати 3-4 вправи.
  • Спочатку вивчити легші вправи, а потім переходити до складніших.
  • Якщо у дитини немає настрою, чи вона захворіла, завдання варто відкласти на потім.
  • Постійно підбадьорюйте дитину, не сваріть за не вірне виконання.
  • Проводьте гімнастику з позитивним настроєм і у формі гри.