provse.in.ua на Facebook

ЗАТРИМКА РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ: АРТИКУЛЯЦІЙНА ГІМНАСТИКА І ДИХАЛЬНІ ВПРАВИ

Мовні проблеми серед дітей раннього віку стали поширеним явищем. У третини дітей спостерігаються мовленнєві порушення.

Затримка розвитку мовлення спричиняє затримку розумового розвитку дитини, так як мовлення і мислення взаємопов’язані. Тому батькам слід відповідально поставитись до цього питання і не чекати, що дитина виговориться самостійно. Дитині необхідно допомогти.

Як батьки можуть допомогти

Батьки – це перші педагоги для дитини. Для гармонійного розвитку мовлення, з малюком потрібно постійно розмовляти, описуючи кожну свою дію.

Говорити потрібно чітко, так, щоб дитина бачила, як рухаються ваші губи при вимові того чи іншого слова. Корисно читати дитині казки чи вірші хоча б по 15-20 хвилин щодня.

Особливу увагу слід приділити дрібній моториці.

Якщо ви помітили, що у дитини затримка розвитку мовлення, необхідно звернутись до спеціалістів: до трьох років до невролога, після трьох років – до психоневролога (психолога), а також почати заняття з логопедом-дефектологом. Не потрібно чекати до п’яти років. Заняття з логопедом-дефектологом сміло можна розпочинати з трьох років. Кожен рік дорогоцінний. Чим швидше розпочати корекцію, тим швидше дитина дожене однолітків. 

Самостійно вдома можна виконувати з дитиною артикуляційну гімнастику і вправи на дихання.

Що таке артикуляційна гімнастика

Артикуляційна гімнастика – це комплекс вправ, який направлений спеціально на розвиток мови, губ, мімічних м’язів.

Ці вправи тренують мовленнєвий апарат і необхідні для відпрацювання правильних, повноцінних рухів артикуляційних органів для правильної вимови звуків.

Насправді, артикуляційну гімнастику можна проводити з малюком уже з року: в ігровій формі показувати один одному язика, повертати його в різні сторони. Це і смішно і корисно.

Уже з двох-трьох років гімнастику потрібно проводити цілеспрямовано з метою розвитку і постановки правильної артикуляції.

Для початку, батькам варто наодинці потренуватись і вивчити вправи.

Як часто проводити заняття

Дуже добре, якщо заняття з логопедом відбуваються два рази у тиждень. Крім цього, батьки повинні виконувати «домашнє завдання» логопеда і також робити вправи щодня по 5-10 хвилин, в залежності від віку дитини.

Вправи варто робити у три-чотири підходи протягом дня. За один підхід виконувати 3-4 вправи. Спочатку вивчити легші вправи, а потім переходити до складніших.

Не перевантажуйте дитину, не вимагайте від неї виконання всіх вправ під час одного заняття.

Виконувати артикуляційну гімнастику слід перед дзеркалом, щоб дитина бачила і своє і Ваше обличчя. Частіше хваліть дитину і ні в якому разі не сваріть, якщо у неї щось не виходить. Це може призвести до того, що дитина взагалі відмовиться виконувати вправи.

Якщо у дитини немає настрою, або вона хвора, краще перенести заняття.

Якщо дитина відмовляється виконувати вправи

Відомо, що з чужими людьми дитина займається краще, ніж з батьками. Батькам потрібно бути наполегливими і творчо підходити до занять.

Найкраще дитина навчається в ігровій формі. Тому пропонуйте дитині виконувати вправи впродовж дня: на прогулянці, коли бачите гойдалку чи гірку. Коли бачите коника, спитати у дитини як коник робить і «поклацати» язичком. Під час сніданку пооблизувати губи, промовляючи яка смачна кашка.

Дихальні вправи для розвитку мови

Логопедичні дихальні вправи використовуються з метою вироблення спрямованого струменя повітря, необхідного для вимови звуків.

Дихальні вправи в ігровій формі дуже подобаються дітям. Батьки самостійно можуть допомогти дитині і організувати таке заняття-гру:

  • Навчіть дитину пускати бульбашки через соломинку у стакані з водою, соком, компотом.
  • Купіть дитині сопілку чи губну гармошку.
  • Дмухайте разом на пір’їнку.
  • Навчіть дитину надувати мильні бульбашки.
  • Робіть ямку у водичці під час купання в ванній.
  • Задмухуйте полум’я свічки. Дітям це дуже подобається.